Sparnus auginanti mokykla Aleksote: nuo aviamodelių – iki aviacijos inžinerijos

Dar 1992-aisiais legendinio lakūno, aviacijos inžinieriaus ir lėktuvų konstruktoriaus Jurgio Dobkevičiaus vardu pavadintoje progimnazijoje aviacijai visada buvo skiriamas deramas dėmesys: nuo skriejančio lėktuvėlio mokyklos logotipe, iki inžinerijos talentus išugdžiusio aviamodeliavimo būrelio, kuris, po kelerių metų pauzės, vėl grįžta į J. Dobkevičiaus progimnaziją – įkvėpti mažųjų širdis, auginti būsimų aviatorių sparnus. Ir tokius talentus, kaip mokyklos auklėtinis Martynas Lendraitis, kurį aviacinės inžinerijos aistra nuvedė net iki NASA.

Dobkevičiaus progimnazijos direktorė Lina Viršilienė neslepia: po mokyklos reorganizavimo, pokyčių būta daug – nuo pasikeitusio personalo, mokyklos vadovų, iki naujos strategijos sukūrimo ir savosios vizijos atradimo.

„Pusę metų kartu su mokyklos bendruomene – tėvais, mokytojais, vaikais – kūrėme mokyklos viziją ir veiklos strategiją. Neatsisakėme to, kas per daugelį metų sukurta vertingo, ir kartu kuriame šiuolaikišką ir modernią, vaikams pritaikytą mokyklą,“ – pasakoja L. Viršilienė.

Integruotas užsienio kalbų mokymas, didelis dėmesys kūrybiškumui ir meniniam ugdymui, robotikos, gamtos mokslų, programavimo, o po kelerių metų – ir atsirasiančios tarptautinės bakalaureato programos, suteiksiančios progą didelę dalį dalykų mokytis anglų, prancūzų ar vokiečių kalbomis, – tai tik keletas iš priežasčių, dėl kurių jaukią ir erdvią mokyklą savo vaikams renkasi tėvai ne tik iš Aleksoto, bet iš viso Kauno.

Ir, žinoma, aviacija, kurios netrūko visu mokyklos gyvavimo laiku: nuo oro skautų, aviamodeliavimo būrelių, iki glaudžios draugystės su netoliese įsikūrusiu Aviacijos muziejumi.

„Iki mokyklos reorganizacijos turėjome aviamodeliavimo būrelį ir nuostabų jo mokytoją, aviamodeliavimo inžinierių Stanislovą Kalvaitį. Jo vadovaujami vaikai kūrė modelius, dalyvaudavo konkursuose ir pasiekdavo gražių rezultatų, – pasakoja direktorė. – Po reorganizacijos, daugelis veiklų nutrūko. Ir tik dabar, atradę tinkamą, iniciatyvos ir reikiamų žinių turintį žmogų, puikų specialistą Grigorijų Orlovą, į mokyklą vėl sugrąžinome aviamodeliavimo užsiėmimus“.

Aviamodeliavimas augina ateities inžinierius

Pasak L. Viršilienės, bet kuris technologijų mokytojas staiga netaps puikiu aviamodelių mokytoju, tam reikalingos specifinės žinios ir reikiamos kompetencijos.

„Visa širdimi pritariu Grigorijaus idėjai atgaivinti aviamodeliavimą mokykloje: užsiėmimams pritaikėme kabinetą, mokytojas sparčiai subūrė keliolikos vaikų kolektyvą ir nuostabiai dirba, – džiaugiasi mokyklos vadovė. – Šiuo metu rengiame projektą specializuotos klasės įrengimui – bendradarbiaudami su universitetais siekiame sukurti rimtą aviamodelių klasę, kurią planuojame įrengti iki šio rugsėjo ir naujuosius mokslo metus pradėti su dar labiau įkvepiančiomis veiklomis bei aplinkomis”.

Tuo tarpu keturis dešimtmečius aviamodeliavimo ir aviacijos aistrai skyręs Grigorijus Orlovas sako, kad labiausiai jį įkvepia ir dirbti su jaunaisiais aviacijos entuziastais skatina galimybė ugdyti jaunąją aviamodeliuotojų kartą.

„Ryšys tarp jaunųjų modeliuotojų ir būsimų inžinierių yra labai konkretus, aiškus ir nenuneigiamas. Šiuo metu J. Dobkevičiaus progimnazijoje esame atidarę aviamodeliavimo laboratoriją-klasę, o su savo suburtais auklėtiniais jau spėjome sudalyvauti Kauno miesto varžybose. Džiaugiuosi, kad netrukus šioje progimnazijoje atsiras rimta aviacinių technologijų klasė – juk reikia pripažinti, kad medžio/metalo technologijų mokymas jau yra atgyvena, 19 amžius. Metas kopti į aukštesnį lygį ir aviacinio profilio mokykloje kurti aviacinių technologijų klases,“ – sako pedagoginio darbo stažą turintis G. Orlovas.

Tarp Grigorijaus užmojų – ne tik jaunosios aviamodeliuotojų kartos auginimas, bet ir intensyvesnė profesionalaus sporto plėtra: „Kartu su Lietuvos aviamodelių sporto federacija siekiame, kad Lietuvoje atsirastų galimybė organizuoti kordinio aviamodeliavimo sporto varžybas, ir ne bet kur, o S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome. Simboliška, kad būtent čia 1935 metų liepos 2 d. vyko pirmosios Lietuvoje aviacijos aviamodeliavimo varžybos“. Viena didžiausių Grigorijaus siekiamybių – kad aerodrome atsirastų aviamodelių varžyboms tinkamos asfaltuotos aikštelės, tarnausiančios ne tik prestižinėms varžyboms, bet ir kasdieniam vaikų ugdymui.

Nuo aviamodelių – iki NASA

Kaip iš tiesų vaikiškas susižavėjimas aviamodeliais gali nuvesti į aviacinės inžinerijos aukštumas, liudija J. Dobkevičiaus mokyklos auklėtinio Martyno Lendraičio pavyzdys.

„Tėčio nuvestas į aviamodeliavimo užsiėmimus, daugiau jau nieko nebenorėjau, atradau savo aistrą, hobį ir ateities pašaukimą. Buvau iš tų keistų vaikų, kurie visada žinojo, kuo bus ir ką darys užaugę: neabejojau, kad tapsiu mokslininku ir kursiu lėktuvus,“ – apie pradžią aviacijoje pasakoja Martynas.

„Man nepatinka minti takus, kurie jau praminti – visada įdomiau atrasti kažką naujo, sukurti kažką savo. Visi mano kurti modeliai būdavo kuo nors kitokie: sugalvodavau ir darydavau kitaip, nei rodo vadovas. Laimei, dažniausiai tie mano sumanymai pavykdavo. Iš visų šių paieškų susiformavo gilios aerodinamikos supratimo žinios. Pamenu, kaip nustebau, kai atėjęs į universitetą gavau mokytis iš knygos, kurią pats buvau jau perskaitęs ir išsinagrinėjęs dvylikos metų!“

Šiuo metu Martynas Lendraitis yra aeronautikos inžinerijos magistras ir akademinis padėjėjas bei laborantas Kauno technologijos universitete – skaitantis paskaitas aviacijos įvado modulyje, su studentais atliekantis bandymus ir laboratorinius darbus aerodinaminiame vamzdyje, kuriantis, įkvepiantis ir net siekiantis išradimų savo suburtame projekte „Fly by Carbon“. Pastarasis projektas gimė, kaip pats Martynas sako, siekiant padaryti tai, kas iš pirmo žvilgsnio atrodo neįmanoma: sukurti praktišką žmogaus jėgomis varomą lėktuvą.

„Tai yra minamas lėktuvas, galintis skristi pučiant didesniam nei 5 m/s vėjui, kitaip sakant, esant įprastomis oro sąlygomis. Žmogaus jėgomis varomi lėktuvai yra labai lengvi: pats lėktuvas sveria vos 25 kg, o sparnų ilgis siekia apie 20 m. Taigi tokiam aparatui labai pavojingas net menkiausias vėjas. Anglijos karališkoji aeronautikos draugija įsteigė 100 000 svarų prizą – kuris nelaimėtas jau keliasdešimt metų – tam, kas sugebės priimti šį inžinerinį iššūkį ir sukurti orlaivį, gebantį skraidyti minėtomis sąlygomis, – pasakoja Martynas. – Aš ir studentų komanda jau beveik trejus metus dirbame prie šio be galo sudėtingo projekto. Pagaminome propeleriu varomą triratį, atlikome daugybę darbų ir bandymų. Inžineriniai iššūkiai visada įdomūs – net jeigu jų ir nevainikuoja sėkmė“.

Smalsumas ir iššūkių troškimas Martyną atvedė ir į svajonių organizaciją – NASA. Laimėjęs nacionalinį atrankos į stažuotes NASA konkursą, kurį kasmet organizuoja ir atrinktiems studentams finansavimą skiria Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA), 10 savaičių stažuotės metu programuojamųjų struktūrų laboratorijoje jis dirbo prie adaptyvaus orlaivio koncepcijos.

Martynas neabejoja, kad unikalią galimybę praeiti atrankas ir patekti į legendinę organizaciją jam suteikė įgytos kompetencijos tiek mokykloje, tiek universitete.

„Ar įsivaizduočiau save ten dirbantį? O taip! – nedvejodamas sako M. Lendraitis. – Didžiausią įspūdį paliko tai, kad NASA aplinkose nebuvo kažko labai ypatingo – tai reiškia, kad didelius dalykus galime kurti ir čia, Lietuvoje. Nes juos kuria ne įranga, ne kažkokios spec. sąlygos, bet žmonės. Tiesiog reikia nukreipti visą energiją ne į biurokratiją, o į mokslą – ir tuomet galima pasiekti tiek, kiek pasiekia NASA. Sutikau žmones, mąstančius panašiai kaip ir aš, tik turinčius daugiau laisvės ir galinčius kurti tai, kas, jų nuomone, yra reikšminga. Pavydžiu tiems mokslininkams galimybės akcentuoti tai, kas bus naudinga visuomenei ne šiandien-rytoj, o galbūt po keliasdešimties metų. Tai juos ir perkelia į kitą lygį. Pas mus sudėtinga gauti finansavimą, jei tavo idėja nėra greitai – per kelerius metus – atsiperkanti. Tuo tarpu NASA projektuose dvidešimt metų yra visai įprastas ir normalus atsiperkamumo laikotarpis“.

Mokslui ir išradimams savo energiją bei žinias atiduodantis Martynas džiaugiasi stažuotės metu papuolęs į puikią komandą tarp jaunų ir panašių į save žmonių.

„Man pavyko padirbėti daugelyje sričių, manau, kad sugebėjau atskleisti visas savo kompetencijas ir pritaikyti turėtas žinias. Tai nepakartojamas jausmas: gauti progą gilintis į ateitį pakeisiančius projektus ir net aptikti bei ištaisyti NASA inžinierių klaidas. O svarbiausia – sutikti žmones, sakančius, kad į priekį juos veda galimybė kurti pokytį. Man toks požiūris labai artimas ir priimtinas“.

aviamodeliai NASA MartynasLendraitis
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
Aš rekomenduoju
Rekomendacijų nėra

Komentarai

Komentarai skirti bendrauti ir aptarti įmonės ar renginio ypatybes, taip pat išsiaiškinti įdomius klausimus apie tai.

Įvykiai
Lietuvoje užkastas 1000 EUR lobis ir visi kviečiami į lobio paieškas. Taip sutelktinio finansavimo platforma „Profitus“ nusprendė pažiūrėti, kiek lietuvių pasiruošę atsistoti nuo fotelių dėl 1000 EUR ir kibti į paieškas. Lobio paieškos prasideda spalio 14 d. ir visi nusprendę dalyvauti paieškose kiekvieną dieną gaus užuominas, kur yra užkastas lobis. Sutelktinio finansavimo platformos „Profitus“ rinkodaros vadovas Egidijus Sys pasakoja, kad paieškose gali...
Įvairios
Viena labiausiai apkrautų Lietuvos valstybinės reikšmės transporto arterijų – magistralinio kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruožas nuo 10,000 iki 95,000 km pradėtas rekonstruoti pagal automagistralėms keliamus reikalavimus. Po rekonstrukcijos minėtu ruožu bus galima važiuoti 130 km/h greičiu vasarą ir 110 km/h greičiu žiemą. „Transporto srautas tarp Vilniaus ir Kauno magistralėje A1 yra didžiausias ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Tad eismo sąlyg...
Verslas
„Nokia“ telefonų gamintojai „HMD Global“ šiandien pristatė naujus „Nokia“ telefonų ir jų priedų modelius ir paskelbė, kada Lietuvos rinkoje bus galima jų nusipirkti. Pristatyti du išmanieji – „Nokia7.2”, „Nokia 6.2“ ir trys paprastesni, funkciniai „Nokia“ telefonai – „Nokia Tough 800”, „Nokia 2720 Flip“ ir „Nokia 110“. Belaidės „Nokia Power Earbuds“ ausinės mes iššūkį panašiems produktams rinkoje tiek kainos, tiek techninių savybių prasme. Patenkinti bus...
Būstas
Namo statybos – sudėtinga, daug laiko ir piniginių investicijų reikalaujanti tema. Tačiau kartu tai svarbus žingsnis kokybiško gyvenimo link, kurį privalu žengti teisinga linkme. Apie namo statybas ir brangiausiai kainuojančias klaidas namų apdailos centre „Unideco“ vykusiame seminare pasakojo „ABC namas“ bendraįkūrėjas Aurelijus Bambalas. Šiandien vartotojams ypač svarbus turto likvidumas, ar ateityje bus lengva būstą parduoti, išnuomoti. Pasak seminaro l...
Įvairios
Ar žinote, ką naujo moka ir gali jūsų išmanusis telefonas? „Google“ ir „Apple“ jau pristatė naujausias savo mobiliųjų operacinių sistemų versijas – „Android 10“ ir „iOS 13“. Jei dar neišstudijavote visų naujovių, pasiruoškite būti nustebinti – atraskite valdymą gestais, mėgaukitės tamsiojo ekrano privalumais, kurkite savo „memodžius“ ir pan. „Telia“ telefonų kategorijos vadovė Rimantė Marcišauskienė apžvelgia svarbiausias ir įdomiausias „Android 10“ ir „iO...
Kultūra
Į Lietuvą atkeliauja po visą pasaulį gastroliuojantis profesionalus teatras „TNT Theatre Britain“, kuris jau 4 dešimtmetį sėkmingai bendradarbiauja su prodiusavimo kompanija „American Drama Group Europe“. Šio teatro unikalumas slypi tame, jog jis neturi savo teatro patalpų. Nors ir repeticijos vyksta Miunchene, „TNT Britain“ keliauja po visas Europos šalis bei plečiasi į Aziją ir P. Ameriką. Viskas prasidėjo dar praeito amžiaus 8 dešimtmetyje, kai amerikie...
Įvairios
Daugiau nei milijardą aktyvių vartotojų visame pasaulyje turintis socialinis tinklas „Instagram“ pasižymi įkvepiančiu turiniu įvairiose srityse, viena jų – kelionės. Visame pasaulyje galima atrasti įspūdingų vietų, kuriose kiekvienas norėtų įsiamžinti ir vaizdingais kadrais pasidalinti su savo sekėjais. Kelionių organizatorius „Novaturas“ išskyrė 10 „Instagram“ kadro vertų vietų, kurias rekomenduoja aplankyti keliautojams. „Stebuklų sodas“ (Dubajus, JAE) V...
Lietuvoje
Per pirmą 2019 pusmetį, atlikdami savo darbą, nuo agresyvių šunų nukentėjo net 12 Lietuvos pašto laiškininkų ir ši tendencija nedžiugina – tokių atvejų kasmet daugėja 30 proc. Kad darbuotojų sužalojimų  sumažėtų, spalio mėnesį Lietuvos paštas pradėjo prevencinę kampaniją „Šuo (ne)kanda“: jos metu pašto skyriuose gyventojams nemokamai dalinami specialūs lipdukai, skirti pažymėti kiemus, kuriuose yra palaidų šunų, gyventojai į pašto dėžutes gaus į šią proble...
Įvairios
Prieš kelerius metus iš valstybės išsinuomoję žemę vystytojai, šiuo metu aktyviai dirbantys ties šių teritorijų vystymo klausimais, staiga pasijuto lyg nusipirkę katę maiše. Vos per pastaruosius trejus metus pasikeitęs dvidešimtmetį egzistuojančio teisinio reguliavimo interpretavimas gali akimirksniu jiems virsti milžiniškais nuostoliais, o problemiškų Lietuvos miestų teritorijų vystymą įšaldyti dešimtmečiams. Toks scenarijus, pasak Mindaugo Statulevičiaus...